Svar: Taber sig i vægt
8. maj 2014
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at jeres dreng nu bevæger sig mere rundt, han bruger rigtig meget energi og hans appetit vil ofte være mindre i denne alder - ofte leges der mere med maden, end der kommes i munden. MEN, han bør ikke tabe sig. Hans vægt kan godt stagnere, men at tabe sig 1.5 kg er trods alt en del…
Jeg synes derfor du lige skal få lægen til at lytte på ham og tjekke ham igennem, så I sikrer jer at han ikke taber sig, fordi han har en infektion eller andet. Der er sandsynligvis ikke noget, men for en sikkerheds skyld :)
Det anbefales normalt at man begynder med lidt mindre fedt i kosten, når barnet først fylder et år. Hos jer lyder det som en god idé at holde fast i fedtet lidt endnu. Det betyder at I gerne må give jeres dreng sødmælk at drikke og I kan også give ham surmælksprodukter af sødmælkstypen (3.5% fedt). Hvis han ikke vil drikke og spise dette, så må han få letmælk.
Det er også en god idé at I giver ham smør på brødet, ligesom han meget gerne må få sovs og lignende til sin mad. Vi voksne skal spise langt mere fedtfattigt end børn og nu hvor I naturligt spiser samme mad, er det en god idé at huske på at han stadig skal have lidt ekstra fedt.
Gode fedtstoffer findes især i fisk og det vil være rigtig godt, hvis I kan få ham til at spise forskellige typer af fisk - både til frokost og som aftensmad. Det kan f.eks. være makrel, tun, sildepostej, rognguf eller lignende på hans brød til frokost, ligesom I om aftenen kan spise laks, rødspættefileter, fiskefrikadeller og anden form for fisk.
Avocado er også rig på sunde og nærende fedtstoffer og du kan give ham avocado med lidt citron på, du kan dog også lave en avocado-mos, som han måske godt vil kunne lide:
1 moden avocado
½ æble uden skræl
ca. 1 spsk. A38 eller græsk yoghurt
1. Mos avocado med gaffel eller stavblender.
2. Riv æblet groft og bland det med avocadoen og
mælkeproduktet.
3. Smag til.
4. Server på fx rugbrød, grovbrød eller som fyld i en
sandwich.
Opskriften er fra sundhedsstyrelsen "Mad til spædbørn og småbørn".
Det er vigtigt for væksten at din dreng også får proteiner. Proteiner får vi især fra kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Giv ham derfor en variation af disse fødevarer også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg, omelet eller lignende og giv ham også stadig grød - gerne morgen og evt. som godnatmåltid. og vælg en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød.
Det vil være godt at drøfte med lægen om det vil være relevant at tilbyde ham proteindrik. Disse er normalt fedtfattige og gives ikke til små børn, men nogle gange kan det være en idé - det må lægen vurdere:)
Det er godt med de mange små måltider dagen igennem, hold fast i dette. Pas på at maden ikke bliver "for sund", forstået på den måde at han ikke skal have alt for groft brød, ikke spise alt for fedtfattigt, ikke spise for meget råkost osv. Nogle børn får det man kalder for "ærte-gulerods-syndromet" eller toddlers diarré, hvor kosten er for sundt sammensat andre børn får problemer med vægttab, fordi de spiser samme fedtfattige mad som forældrene. Han skal have mere fedt end I skal, han skal ikke leve af fuldkorn, bønnesalat og skyr - han skal have lys pasta, ris, kartofler, sovs og kogte grøntsager - og de fedtfattige mælkeprodukter er ikke til ham:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske