Svar: Taber sig i vægt

8. maj 2014

Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er ganske rigtigt at jeres dreng nu bevæger sig mere rundt, han bruger rigtig meget energi og hans appetit vil ofte være mindre i denne alder - ofte leges der mere med maden, end der kommes i munden. MEN, han bør ikke tabe sig. Hans vægt kan godt stagnere, men at tabe sig 1.5 kg er trods alt en del…

Jeg synes derfor du lige skal få lægen til at lytte på ham og tjekke ham igennem, så I sikrer jer at han ikke taber sig, fordi han har en infektion eller andet. Der er sandsynligvis ikke noget, men for en sikkerheds skyld :)

Det anbefales normalt at man begynder med lidt mindre fedt i kosten, når barnet først fylder et år. Hos jer lyder det som en god idé at holde fast i fedtet lidt endnu. Det betyder at I gerne må give jeres dreng sødmælk at drikke og I kan også give ham surmælksprodukter af sødmælkstypen (3.5% fedt). Hvis han ikke vil drikke og spise dette, så må han få letmælk.

Det er også en god idé at I giver ham smør på brødet, ligesom han meget gerne må få sovs og lignende til sin mad. Vi voksne skal spise langt mere fedtfattigt end børn og nu hvor I naturligt spiser samme mad, er det en god idé at huske på at han stadig skal have lidt ekstra fedt.

Gode fedtstoffer findes især i fisk og det vil være rigtig godt, hvis I kan få ham til at spise forskellige typer af fisk - både til frokost og som aftensmad. Det kan f.eks. være makrel, tun, sildepostej, rognguf eller lignende på hans brød til frokost, ligesom I om aftenen kan spise laks, rødspættefileter, fiskefrikadeller og anden form for fisk.

Avocado er også rig på sunde og nærende fedtstoffer og du kan give ham avocado med lidt citron på, du kan dog også lave en avocado-mos, ...

Annonce

... som han måske godt vil kunne lide:

1 moden avocado
½ æble uden skræl
ca. 1 spsk. A38 eller græsk yoghurt
1. Mos avocado med gaffel eller stavblender.
2. Riv æblet groft og bland det med avocadoen og
mælkeproduktet.
3. Smag til.
4. Server på fx rugbrød, grovbrød eller som fyld i en
sandwich.

Opskriften er fra sundhedsstyrelsen "Mad til spædbørn og småbørn".

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt for væksten at din dreng også får proteiner. Proteiner får vi især fra kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Giv ham derfor en variation af disse fødevarer også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg, omelet eller lignende og giv ham også stadig grød - gerne morgen og evt. som godnatmåltid. og vælg en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød.

Det vil være godt at drøfte med lægen om det vil være relevant at tilbyde ham proteindrik. Disse er normalt fedtfattige og gives ikke til små børn, men nogle gange kan det være en idé - det må lægen vurdere:)

Det er godt med de mange små måltider dagen igennem, hold fast i dette. Pas på at maden ikke bliver "for sund", forstået på den måde at han ikke skal have alt for groft brød, ikke spise alt for fedtfattigt, ikke spise for meget råkost osv. Nogle børn får det man kalder for "ærte-gulerods-syndromet" eller toddlers diarré, hvor kosten er for sundt sammensat andre børn får problemer med vægttab, fordi de spiser samme fedtfattige mad som forældrene. Han skal have mere fedt end I skal, han skal ikke leve af fuldkorn, bønnesalat og skyr - han skal have lys pasta, ris, kartofler, sovs og kogte grøntsager - og de fedtfattige mælkeprodukter er ikke til ham:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder